Supermarktvastgoed veilige haven voor beleggers

In oktober vorig jaar publiceerde DTZ Zadelhoff al een onderzoek waarin het supermarktvastgoed werd bestempeld als een solide vastgoedbelegging. Dat wil dus zeggen dat supermarkten een redelijk betrouwbare en waardevaste belegging is. Nu, in de eerste maand van 2012, blijkt dat ook de ABN Amro bank dit onderzoek van DTZ bevestigt, door te melden dat supermarkten dit jaar (2012) opnieuw hun omzet licht zullen zien toenemen. Dit in tegenstelling tot de rest van de Nederlandse detailhandelaren, die rekening moeten houden met krimp.

Kort nadat in oktober 2011 het onderzoek van DTZ gepubliceerd werd, werd bekend dat de supermarktketen Jumbo in totaal 450 vestigingen van C1000 had overgenomen. Deze overname volgde nadat in 2010 al eens 300 vestigingen van Super de Boer waren overgenomen door de bekende gele olifant. Door deze twee overnames staat Jumbo nu op de tweede plaats (marktaandeel van 23%) van grootste supermarkt van Nederland, vlak achter de nummer een (Albert Heijn, met een marktaandeel van 33%). Het bedrag dat de overname van de C1000 vestigingen Jumbo gekost heeft, wordt geschat op ongeveer €900 miljoen en wordt volledig gefinancierd middels een lening van drie banken: de Rabobank, de ING en de ABN Amro.

Dat de drie banken bereid waren om deze overname te financieren, heeft er alles mee te maken dat het supermarktvastgoed goede kansen heeft voor de toekomst. Doordat er op dit moment nog steeds sprake is van een crisis, zien veel bedrijven hun omzetten dalen en zullen er ontslagen vallen. Supermarkten hebben hier nauwelijks last van, want, zoals DTZ het zegt, ‘eten moet je toch’. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld restaurants. Want waar het eerst op bespaard wordt in tijden van crisis, zijn de luxe dingen waar men makkelijk zonder kan. Het gevolg is dat mensen minder snel naar dat dure restaurant gaat, en voortaan eerder de boodschappen doet bij de plaatselijke supermarkt.

Er zijn diverse redenen te bedenken waarom het supermarktvastgoed zo’n zekere belegging is. Volgens DTZ Zadelhoff heeft dit te maken met o.a. het volgende:

  1. Er is een tekort aan goede locaties: Supermarkten kunnen zich in Nederland niet vrij vestigen, omdat gemeenten in bestemmingsplannen de behoefte aan het aantal supermarkten per gebied vastleggen. Hierdoor is het supermarktvastgoed schaars en blijft het courant;
  2. De economische crisis: Door de huidige economische crisis gaan mensen minder uit eten in restaurants en moet er ’s avonds dus vaker gekookt worden. Boodschappen doen en het thuis klaarmaken is goedkoper dan uit eten, dus daar profiteren de supermarkten van;
  3. Supermarkten hebben nauwelijks last van internetaankopen: Mensen kiezen er steeds vaker voor om via internet producten aan te schaffen, waardoor het in de winkels steeds rustiger wordt. Kleding en electronica koopt men steeds vaker via internet, maar bij voedsel is dat toch vaak anders. Er zijn wel sites waar je eten kunt bestellen, maar veel mensen willen toch zelf hun producten uitkiezen als het om voedsel gaat;
  4. Beleggers nemen genoegen met een lager rendement: Tien jaar geleden werd er voor een goede supermarkt op een strategische locatie nog 12 à 13 keer de jaarhuur betaalt. In 2011 is dat opgelopen tot 14 à 15 keer de jaarhuur, met zelfs uitschieters die nog hoger liggen;
  5. Stijgende omzet: Supermarkten laten al jaren achter elkaar een stabiel toenemende omzetontwikkeling zien. Vanaf 2008 hebben alle winkelbranches te maken gehad met omzetdalingen, maar supermarkten niet.

Voor 2012 is de verwachting dat de supermarkten ook weer te maken zullen krijgen met een stijging van de omzet. Verwacht wordt dat dit jaar gemiddeld 1% meer omzet wordt behaald dan in 2011. Voor andere winkeliers zal 2012 minder rooskleurig zijn. Door de oplopende werkloosheid en de afname van de koopdracht zullen kleding-, elektronica-, woon- en doe-het-zelfwinkel hun omzet dit jaar zien dalen met 1,5 tot 2%.

Het onderzoek van DTZ Zadelhoff is hier te downloaden.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s